Środa 17 marca 2021 roku. Lotnisko w Tuluzie. Kilka minut po godzinie 13. Kapitan Airbusa A380 zwiększa ciąg silników, aby po kilku sekundach oderwać „super jumbo” od ziemi. W taki właśnie sposób zakończyła się kolejna era w historii lotnictwa. Samolot, oznaczony testowymi znakami F-WWSH (takimi samymi, jak pierwszy wyprodukowany dla linii Emirates A380), jest bowiem niestety ostatnim wyprodukowanym Airbusem A380 – największym samolotem pasażerskim na świecie.
Czas na malowanie
Tuż po starcie z Tuluzy kapitan skierował maszynę w kierunku Hamburga. Tam „super jumbo” otrzyma malowanie linii Emirates, w której będzie służył. Oczywiście zanim to się stało samolot przeszedł obowiązkową próbę procedury przerywanego startu. Nie zabrakło symbolicznego pożegnania z lotniskiem poprzez niski przelot nad drogą startową. Po wylądowaniu w Hamburgu zajmą się nim specjaliści od malowania samolotów. Cała procedura zajmie jeszcze trochę czasu, gdyż do linii Emirates maszyna trafi w 2022 roku. Gdy dotrze do Dubaju będzie 123 Airbusem A380 we flocie przewoźnika. Linia zapowiedziała także, że „super jumbo” ma zamiar eksploatować do połowy lat 30, czyli jeszcze około 15 lat.
Największy samolot pasażerski świata
Airbus A380 jest obecni największym samolotem pasażerskim świata. Przy odpowiedniej konfiguracji może pomieścić nawet do 853 pasażerów. Zasilany czterema silnikami Rolls-Royce ma 73 metry długości, 24 metry wysokości i rozpiętość skrzydeł bliko 80 metrów. Jego masa startowa może sięgać 575 ton! Dla lepszego wyobrażenia sobie jego wielkości warto dodać, że jedno skrzydło zmieściłoby chociażby Boeinga 737-800, wykorzystywanego np. w linii Ryanair.
Ostateczny kształt maszynie nadano w 2001 roku, natomiast po raz pierwszy „super jumbo” poderwał się z ziemi 27 kwietnia 2005 roku około godziny 10:29 w Tuluzie. Do służby wszedł 15 października 2007 roku. Nabywcą była linia Singapore Airlines. Według danych do końca maja 2020 roku przedsiębiorstwo Airbus wyprodukowało 242 modele A380.