To pewnie jeden z najsmutniejszych dni dla wszystkich fanów lotnictwa. We wtorek 6 grudnia 2022 – po 53 latach produkcji – z linii montażowej w stanie Waszyngton zjechał ostatni Boeing 747. „Jumbo Jet” był pierwszym tak wielkim i wciąż jest jednym z największych samolotów świata. Tym samym po wyprodukowaniu ponad 1570 sztuk firma z Everett zamknęła pewną epokę.
Jak wielki jest Jumbo Jet?
Boeing 747 produkowany był 6 różnych głównych wersjach. Jego długość wynosi od 70,6 do 76,4 metrów, wysokość to blisko 20 metrów, a rozpiętość skrzydeł od 59,6 do 68,5 metrów. „Queen of the skies” waży blisko 186 ton a jego masa startowa to nawet 442,3 tony! Z pełnymi bakami paliwa może pokonać blisko 15 tysięcy kilometrów i zabrać na pokład nawet 660 pasażerów. Aby lepiej zobrazować jego wielkość warto wyobrazić sobie, że jeden z najpopularniejszych samolotów świata – Airbus A320 – zmieścił by się tylko na jednym jego skrzydle. Co więcej – przewiózł także na swoim grzbiecie prom kosmiczny z Kalifornii do Florydy!
Gwiazda filmowa, ikona designu
Boeinga 747 wyróżniał charakterystyczny „garb” na grzbiecie. Aby się na niego dostać trzeba było pokonać kilkanaście schodów. Początkowo wybierali go bardzo bogaci i zamożni ludzie. W końcu jego przepastnych przestrzeniach można było urządzić wszystko – nawet wielki salon. Nie trzeba daleko szukać – wystarczy zobaczyć jak w środku wygląda Air Force One, zbudowany właśnie na bazie Jumbo Jeta. W latach 70 był wyznacznikiem stylu i designu. Dzięki temu stał się również gwiazdą filmową – wystąpił w ponad 300 filmach!
„Goodbye Queen!”
Pandemia koronawirusa tylko przyspieszyła pożegnanie jednego z najpiękniejszych samolotów świata. Co prawda już wcześniej rozpoczął się trend zastępowania czterosilnikowych samolotów przez bardziej ekonomiczne, wyposażone w dwie jednostki. Obecnie w użytku pasażerkim pozostaje zaledwie 44 modeli, z czego 25 należy do niemieckiej Lufthansy. 314 pozostałych modeli służy (w wielu przypadkach po zmianie z wersji pasażerskiej) do przewozu towarów.
Pierwsza Pan Am, ostatnia Atlas Air
Warto dodać, że pierwszy wyprodukowany Boeing 747 (w wersji 100) w 1970 roku trafił do nieistniejącej już linii Pan Am. Ostatni z nich – po pracach wykończeniowych oraz malowaniu – na początku 2023 roku trafi do linii Atlas Air Worldwide Holdings i będzie służył do transportu towarów.
/Fot. Boeing/